<The Vacance>는 ICVFX 기술의 새로운 가능성을 탐구하며, 기후 위기에 대한 인식과 그로 인해 발생하는 기후 우울증을 시각적으로 표현한 영상 작품이다. 이 기술은 기존의 그린 스크린 대신 LED월을 사용하여 실시간으로 시각 효과를 추가하고, Unreal Engine을 통한 실시간 렌더링으로 자연스러운 조명 효과와 결과물에 대한 실시간 확인이 가능하다. 이는 카메라 트래킹과 실시간 렌더링의 조합을 통해 실현되었으며, 기존의 촬영 방식에 비해 혁신적인 변화를 제시한다.
프로젝트의 중심 주제는 기후 우울증으로, 기후 변화로 인해 발생하는 슬픔, 상실감, 분노 등의 부정적인 감정을 다루고 있다. 작품은 이러한 심리적 상태를 시각화하며, 관객에게 기후 변화의 심각성과 그것이 인간에게 미치는 정신적 영향에 대한 이해와 인식을 촉진하고자 한다.
이 작품은 기술적 혁신과 스토리텔링이 결합하여, 기후 변화와 그에 따른 심리적 영향을 관객에게 전달하는 새로운 방식을 제시한다. ICVFX 기술의 가능성을 탐색함으로써, 우리는 불가능해 보이는 공간으로의 이동을 통해 미래의 모습을 상상하고, 관객들에게 기후 변화에 대한 연대감과 인식 개선의 필요성을 전달한다.
본 프로젝트에서는 벚꽃 정원, 쓰레기 섬, 사막 도시, 그리고 ‘틈의 세계’라는 네 가지 다른 환경을 Unreal Engine을 통해 제작하였다. 각 환경은 기후 우울증의 다양한 측면과 그것을 해결하는 과정들을 상징하며, 나나이트, LOD 설정 등의 최적화 작업을 통해 구현되었다.
<The Vacance> is a video that explores the new possibilities of in-camera VFX technology to visually express the perception of the climate crisis and the climate depression it causes.
The technique uses LED walls instead of traditional green screens to add visual effects in real time, with real-time rendering in Unreal Engine to achieve natural lighting effects and
real-time visibility of the results. This is achieved through a combination of camera tracking and real-time rendering and represents a revolutionary change from traditional filming methods.
The central theme of the project is climate depression, which deals with negative emotions such as sadness, loss, and anger caused by climate change. By visualizing these psychological states, the work aims to promote understanding and awareness among audiences of the seriousness of climate change and its psychological impact on humans.
The video combines technical innovation and storytelling to present a new way of communicating climate change and its psychological effects to audiences. By exploring the possibilities of ICVFX technology, we are transported to seemingly impossible spaces to imagine what the future might look like and convey to audiences a sense of solidarity and the need to raise awareness of climate change.
For this project, four different environments were created in Unreal Engine: a cherry blossom garden, a garbage island, a desert city, and a world of chasms. Each environment represents a different aspect of climate depression and the process of addressing it and was implemented through optimizations such as Nanite and LOD settings.
주요 실적:
- CICA 미술관 국제전 Experimental Film & Video 2024 전시

